صفـات مؤمنـان

ساخت وبلاگ
نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1217 )                                                                  آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 )   ( قسمت ششـــم )  «( تـاوان عمـــر )»  ( جزء نوردهم صفحه 378 آیه 17   ) بسم الله الرحمن الرحیم  وَ حُشِرَ لِسُلَیْمَانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ وَالطَّیْرِ فَهُمْ یُوزَعُونَ    ترجمه لفظی آیه شریفه : و براى سلیمان سپاهیانش از جن و انس و پرندگان جمع ‏آورى شدند و [براى رژه] دسته دسته گردیدند  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : در خبر است که سلیمان با سپاهش ، بر مرکب باد همی رفت ! مردی را دید که به کشاورزی مشغول ، و به سلیمان و سپاه او از پریان و آدمیان و مرغان ، نگریست و در شگفت شد و گفت : پادشاهیِ بزرگی به سلیمان داده شده ! بــــــــاد این سخن را به گوش سلیمان رسانید ، هماندم سلیمـــــان از مرکب باد نزد آن مـــــرد آمـــــد ، و گفت : سخن از تو شنیدم ، و آمدم به تو بگویم : یک سپـــــاسگـــــــزاری که خداوند از مومن قبول کند ؛ به مراتب از مُلک و مملکت آل داوود بهتر و بالاتـــــر است ! آن مرد گفت : خداونــــــــد تو را از همّ و غمّ دور کند ؛ که مــــــرا از همّ و غمّ رهــــــــایی دادی ! حکایتی دیگر از سلیمان و زارع نقل شده صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 86 تاريخ : جمعه 20 بهمن 1396 ساعت: 1:21

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1218 )                                                                آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 )    ( قسمت هفتـــم ) «( حُسنِ سیـاسـت )»  ( جزء نوردهم صفحه 378 آیه 18 ) بسم الله الرحمن الرحیم  حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ یَا أَیُّهَاالنَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاکِنَکُمْ لَا یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمَانُوَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ    ترجمه لفظی آیه شریفه : تا آنگاه که به وادى مورچگان رسیدند مورچه‏ اى [به زبان خویش] گفت اىمورچگان به خانه ‏هایتان داخل شوید مبادا سلیمان و سپاهیانش ندیده وندانسته شما را پایمال کنند  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : چون سلیمان به وادی نمل رسید ؛ باد سخن مورچه را از مسافت دور به گوش وی رسانید ؛ که گفت : ای مورچگان ؛ به جاهای خود درآیید ، سلیمان را سخن پادشاه مورچگان ،  و حسن سیاست وی بر رعیت را خوش آمد ؛ آن گاه فرمان داد تا پادشاه مورچگان را به نزد وی آورند ؛ او را دید مانند زاهدان جامه ی سیاه پوشیده ؛ و به سان چاکران ، کمر به میان بسته ! پرسید که آن سخن را از کجا گفتی ؟ و خُرد کردن شما به ما کجا رسیده ، شما در بیابان و ما در هوا ! و نیز دانسته ای که من پیغمبرم ؟ و با صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 74 تاريخ : جمعه 20 بهمن 1396 ساعت: 1:21

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید         ( 1219 )                                                               آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 )        ( قسمت هشتـــم ) «( کارِ پیغمبــران )»   ( جزء نوردهم صفحه 378 آیات 20 و 21 ) بسم الله الرحمن الرحیم  20 ـ وَ تَفَقَّدَ الطَّیْرَ فَقَالَ مَا لِیَ لَا أَرَى الْهُدْهُدَ أَمْ کَانَ مِنَ الْغَائِبِینَ 21 ـ لَأُعَذِّبَنَّهُ عَذَابًا شَدِیدًا أَوْ لَأَذْبَحَنَّهُ أَوْ لَیَأْتِیَنِّی بِسُلْطَانٍ مُبِینٍ    ترجمه لفظی آیه شریفه : 20 ـ و جویاى [حال] پرندگان شد و گفت مرا چه شده است که هدهد را نمى ‏بینم یا شاید از غایبان است 21 ـ قطعا او را به عذابى سخت عذاب مى ‏کنم یا سرش را مى برم مگر آنکه دلیلى روشن براى من بیاورد  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : وَ تَفَقَّدَ الطَّیْرَ... این آیت دلیل بر بیداری و هشیاری سلیمان ، در امر مُلک داری و پادشاهی است ، که هیچ کاری و هیچ حالی ، از حال رعیت بر او پوشیده نمی ماند ، حتی از غیبت مرغی ! که کوچکترینِ مرغان است ! و این تنبّه و آگاهی عظیم است ، پادشاهان جهان را در امر تیمار رعیت ، و شفقت بردن بر ایشان ، و بازجستن ضعیفان ، و رعایت حال آنان ! [ مخصوصا زمامداران حکومتهای کشورهای اسلامی خاص صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 73 تاريخ : جمعه 20 بهمن 1396 ساعت: 1:21

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید         ( 1219 )                                                               آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 )        ( قسمت هشتـــم ) «( سیـره ی انبیــاء )»   ( جزء نوردهم صفحه 378 آیات 20 و 21 ) بسم الله الرحمن الرحیم  20 ـ وَ تَفَقَّدَ الطَّیْرَ فَقَالَ مَا لِیَ لَا أَرَى الْهُدْهُدَ أَمْ کَانَ مِنَ الْغَائِبِینَ 21 ـ لَأُعَذِّبَنَّهُ عَذَابًا شَدِیدًا أَوْ لَأَذْبَحَنَّهُ أَوْ لَیَأْتِیَنِّی بِسُلْطَانٍ مُبِینٍ    ترجمه لفظی آیه شریفه : 20 ـ و جویاى [حال] پرندگان شد و گفت مرا چه شده است که هدهد را نمى ‏بینم یا شاید از غایبان است 21 ـ قطعا او را به عذابى سخت عذاب مى ‏کنم یا سرش را مى برم مگر آنکه دلیلى روشن براى من بیاورد  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : وَ تَفَقَّدَ الطَّیْرَ... این آیت دلیل بر بیداری و هشیاری سلیمان ، در امر مُلک داری و پادشاهی است ، که هیچ کاری و هیچ حالی ، از حال رعیت بر او پوشیده نمی ماند ، حتی از غیبت مرغی ! که کوچکترینِ مرغان است ! و این تنبّه و آگاهی عظیم است ، پادشاهان جهان را در امر تیمار رعیت ، و شفقت بردن بر ایشان ، و بازجستن ضعیفان ، و رعایت حال آنان ! [ مخصوصا زمامداران حکومتهای کشورهای اسلامی خا صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 56 تاريخ : جمعه 20 بهمن 1396 ساعت: 1:21

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید      ( 1216 )                                                                 آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 ) ( قسمت پنجـــم )    ( جزء نوردهم صفحه 378آیه 15   ) بسم الله الرحمن الرحیم  وَ لَقَدْ آتَیْنَا دَاوُودَ وَ سُلَیْمَانَ عِلْمًا وَ قَالَا الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِی فَضَّلَنَا عَلَى کَثِیرٍ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ    ترجمه لفظی آیه شریفه : و به راستى به داوود و سلیمان دانشى عطا کردیم و آن دو گفتند ستایش خدایى را که ما را بر بسیارى از بندگان باایمانش برترى داده است  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :   درجه ی اول علمِ ؛ علم حقیقت است ؛ و درجه دوم ؛ عیــن حقیقت است ؛ و نهایتـا ؛ حق حقیقت است ! علم حقیقت عبارت از معرفت حــــــق است ؛ و عین حقیقت عبارت از وجــــود است ؛ و حق حقیقت عبارت از فناست ! معرفت ؛ شناخت است ؛ وجود ؛ یافت است ؛ و از شناخت تا یافت ؛ هــــزار وادی در پیش است ! طایفه ای از عارفان که یافت می جویند ؛ به شناخت فرو نمی آیند ! باید به اینهـــــــا گفت : ای بیچـــــاره ؛ تو را یافتِ او چون بوَد ؟ که در شناختِ او عاجـــــزی ؟ از جنیــــد پرسیدند ؛ یافتِ او چون بُوَد ؟ او از جا برخاست و جــــــواب نداد ! یعنی که ؛ صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 57 تاريخ : يکشنبه 8 بهمن 1396 ساعت: 3:09

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1212 )                                                                 آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 ) ( قسمت اوّل ) «( شـواهـد شـریعـت )»   ( جزء نوردهم صفحه 376 آیه 214 ) بسم الله الرحمن الرحیم  طس تِلْکَ آیَاتُ الْقُرْآنِ وَکِتَابٍ مُبِینٍ    ترجمه لفظی آیه شریفه :   طا سین این است آیات قرآن و [آیات] کتابى روشنگر  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :   الله نام خداونـدی است که آیــات او دلائــل توحیــد است و رایــات او نشــان های تفـریــد اشارات او شواهد شریعت است و بشارات او علامات حقیقت مصنوعات ؛ نشان قـدرت اوست و مخلوقـات ؛ بیـان حکمت او موجـودات ؛ بر وجـود او برهـان ، بدون زیــادت و نقصــان هرچه در وَهم تو آید که وی آنست ! نه آنست، بلکه خالـق آن است. ای جوانمــرد ؛ بدان که کار خـدا  بنا بر بی نیـــازی است و تقصیـر بنـده بنـا بر ضعـف و بیچـارگی است! او ضعیفـان و بیچـارگان را دوست دارد. 1 ـ طس ... طـــاء اشــاره به طهــارت قـــدس خــداونــد و سین اشاره به سنای عـــزّ و جـــلال او است ، و خـداونــد به طهارت قـدس خود و به سنای عــزت و جـلال خـود ســوگـنـد یـاد میکـنـد کـه هــرکس به من امید رحمت دارد نومیدش نکنم ، و هرکس به صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 60 تاريخ : جمعه 6 بهمن 1396 ساعت: 20:24

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید      ( 1216 )                                                                 آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 ) ( قسمت پنجـــم ) «( یـافــتِ او )»  ( جزء نوردهم صفحه 378آیه 15   ) بسم الله الرحمن الرحیم  وَ لَقَدْ آتَیْنَا دَاوُودَ وَ سُلَیْمَانَ عِلْمًا وَ قَالَا الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِی فَضَّلَنَا عَلَى کَثِیرٍ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ    ترجمه لفظی آیه شریفه : و به راستى به داوود و سلیمان دانشى عطا کردیم و آن دو گفتند ستایش خدایى را که ما را بر بسیارى از بندگان باایمانش برترى داده است  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :   درجه ی اول علمِ ؛ علم حقیقت است ؛ و درجه دوم ؛ عیــن حقیقت است ؛ و نهایتـا ؛ حق حقیقت است ! علم حقیقت عبارت از معرفت حــــــق است ؛ و عین حقیقت عبارت از وجــــود است ؛ و حق حقیقت عبارت از فناست ! معرفت ؛ شناخت است ؛ وجود ؛ یافت است ؛ و از شناخت تا یافت ؛ هــــزار وادی در پیش است ! طایفه ای از عارفان که یافت می جویند ؛ به شناخت فرو نمی آیند ! باید به اینهـــــــا گفت : ای بیچـــــاره ؛ تو را یافتِ او چون بوَد ؟ که در شناختِ او عاجـــــزی ؟ از جنیــــد پرسیدند ؛ یافتِ او چون بُوَد ؟ او از جا برخاست و جــــــواب نداد ! صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 51 تاريخ : سه شنبه 3 بهمن 1396 ساعت: 16:20

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 12154 )                                                                 آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 )      ( قسمت چهــارم ) «( اهـل بصیــرت )»  ( جزء نوردهم صفحه 378آیه 15   ) بسم الله الرحمن الرحیم  وَ لَقَدْ آتَیْنَا دَاوُودَ وَ سُلَیْمَانَ عِلْمًا وَ قَالَا الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِی فَضَّلَنَا عَلَى کَثِیرٍ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ    ترجمه لفظی آیه شریفه : و به راستى به داوود و سلیمان دانشى عطا کردیم و آن دو گفتند ستایش خدایى را که ما را بر بسیارى از بندگان باایمانش برترى داده است  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :   خداوند عزّ و جلّ بر داود و سلیمان منّت نهاد و فرمود : ما ایشان را علم دین دادیم ؛ و دین عبارتست از توحید و نبوت و ولایت و عدالت و قیامت ؛ و نیز ادای امانت و ترک معصیت و انجام طاعت و عبادت ! این است دین فزشتگان که خدای را به آن همی پرستند ! و دین پیامبران خدا از آدم تا خاتم ؛ که همگی امّت خود را به این آئین دعوت کردند ؛ و این دین بر اهل سعــــادت ظاهر و مکشوف ؛ و بر اهل شقاوت پوشیده و پنهان است ! که خداوند تبارک و تعالی دیده ی دین شناسی ؛ جز به اهــــــل بصیـــــــرت ندهد ! و بعبارتی جز اهـــــــل بَصَـــــر دین صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 41 تاريخ : دوشنبه 2 بهمن 1396 ساعت: 15:57

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1214 )                                                                آدرس این وبلاگ در تلگرام :   َ         https://telegram.me/adabvaerfan سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 )       ( قسمت سوّم )   «( آتـشِ درون )»    ( جزء نوردهم صفحه 377آیه 7 ) بسم الله الرحمن الرحیم  إِذْ قَالَ مُوسَى لِأَهْلِهِ إِنِّی آنَسْتُ نَارًا سَآتِیکُمْ مِنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ آتِیکُمْ بِشِهَابٍ قَبَسٍ لَعَلَّکُمْ تَصْطَلُونَ    ترجمه لفظی آیه شریفه :   [یادکن] هنگامى را که موسى به خانواده خود گفت من آتشى به نظرم رسید به زودى براى شما خبرى از آن خواهم آورد یا شعله آتشى براى شما مى ‏آورم باشد که خود را گرم کنید  نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : ذکـر آتـش در قـرآن :   خداوند در قرآن از شش گونه آتش یاد کرده است : 1 ـ آتش سود و منفعت ؛ اَفَرَاَیتُمُ النّارَ الَّتِی تُورُونَ آیا آتشی دیدید که از سنگ بیرون آوردید ؟ 2 ـ آتش یاری و معونت ؛ اِنفَخُوا حَتّی جَعَلَهُ ناراَ در آن بدمید تا آـش گیرد . 3 ـ آتش خواری و مذلّت ؛ خَلَقتَهُ مِن نارِ وَ خَلَقتَهُ مِن طِینِ ابلیس گفت مرا از آتش آفریدی و آدم را از خاک ! 4 ـ آتش کفر و عقوبت ؛ اَلنّارَالَّذِی وَعَدَهَا اللهُ الَّذِینَکَفَرُوا آـشی که خداوند به کافران وعده داده است . 5 ـ آتش سلامت و کرام صفـات مؤمنـان...
ما را در سایت صفـات مؤمنـان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1sarcheshmeadaberfanf بازدید : 77 تاريخ : يکشنبه 1 بهمن 1396 ساعت: 7:45